De do’s en don’ts als startende ondernemer
Wil jij als entrepreneur de markt veroveren? Hier lees je welke stappen zullen leiden tot succes én wat je beter niet kunt doen als jij jouw plannen wilt laten slagen. Kortom: dit zijn de do’s en don’ts voor de startende ondernemer.
De markt veroveren met jouw startup?
DO: Schrijf een ondernemingsplan
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: SCHRIJF EEN ONDERNEMINGSPLAN! Een goed marktonderzoek legt niet alleen jouw kansen bloot: het stipt de sterke en zwakke punten van jouw idee aan en geeft je houvast als jouw onderneming al op volle toeren draait. Je gaat veel en lang plezier hebben van het werk dat je nu verricht! Weet je niet waar je moet beginnen? Door een ondernemingsplan voorbeeld te gebruiken weet je zeker dat je geen belangrijke informatie mist.
DON’T: Voortvarend aan de slag gaan zonder onderzoek te doen
Ondernemers die aan de slag gaan zonder businessplan, zijn gedoemd om te mislukken. Je zult niet de eerste ondernemer zijn die voor gaas gaat met een goed idee en een uitstekend product, puur omdat hij geen duidelijke marketingstrategie had of zijn financiële middelen niet op tijd op orde kon krijgen om een broodnodige investering te doen. De beste voorbereiding, begint bij het onderzoeken van je kansen op het moment dat je nog aanpassingen kunt doen. Dat moment is hier en nu.
Jouw omzet snel laten groeien?
DO: Neem jezelf serieus
Natuurlijk neem jij als startende ondernemer jouw bedrijf serieus, maar ben je ook serieus met ondernemen bezig? Een zichzelf respecterende ondernemer zet zijn bedrijf (zeker in de beginjaren) boven alles. Ja, hierdoor zul je weleens een biertje met je vrienden missen. Maar misschien kun je op vrijdag wel een borrel bijwonen van ondernemers uit jouw omgeving? Naast de ontwikkeling van jouw bedrijf, is het belangrijk om ook jezelf te blijven ontwikkelen. Lees vakliteratuur, volg seminars en sluit je aan bij een vereniging voor startups. Pas dan neem jij jezelf als ondernemer serieus.
DON’T: Ondernemen als hobby
Er is niets mooiers dan van je hobby je beroep maken. Begrijp ons niet verkeerd: hier is ook niets mis mee, zolang je het ondernemen maar niet als hobby ziet. Een duidelijk voorbeeld is jouw werkplek. Heb je een tafel in je eigen garage gereserveerd, of durf je te investeren in een kantoorruimte of atelier? En hoe zit dat met marketing gerelateerde activiteiten zoals je website, webshop en social media? Kun jij zelf écht een professionele website bouwen? Heb je genoeg tijd voor het bijhouden van een social media account? Of kun je dit soort zaken beter uitbesteden?