Hoe gaat het theorie examen auto?
Binnenkort ga je proberen je theorie examen te halen, spannend zeg! Om je goed voor te bereiden ben je op zoek naar informatie over het theorie examen, daarvoor ben je hier aan het goede adres! In dit artikel behandelen we de meest gestelde vragen over het theorie examen zodat je precies weet hoe het allemaal gaat.
Om praktijk ervaring op te doen kan je het beste naar een van de lokale rijscholen gaan. Zo kan je naar Rijschool Leiden om je rijlessen te volgen en je praktijk examen te halen.
Dit neem je mee
Om te beginnen is het belangrijk wat je mee moet nemen als je naar het CBR gaat voor je theorie examen. Allereerst heb je een geldig identiteitsbewijs nodig zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van bijvoorbeeld je scooter. Daarnaast is het belangrijk om je reserveringsnummer te weten. Deze staat in de e-mail of brief die je van je rijinstructeur of CBR hebt gekregen.
Het theorie examen
Het theorie examen is opgesplitst in twee delen, gevaarherkenning en verkeersregels en verkeersinzicht. Tijdens het examen lopen de twee delen in elkaar over. Voor beide dien je een voldoende te halen om te slagen.
Alle gestelde vragen hebben maar één antwoord die goed is. Bij gevaarherkenning worden alleen maar meerkeuzevragen gesteld terwijl bij verkeersregels en verkeersinzicht naast de meerkeuze vragen ook open vragen worden gesteld. Class Drive kan je helpen met het geven van inzicht in dergelijke verkeersvraagstukken.
Standaard heb je 30 minuten om je examen te maken. Heb je extra tijd dan heb je een kwartier langer en mag je dus 45 minuten over het examen doen. Je doet natuurlijk je best om geen fouten te maken maar het kan gebeuren. Van de 25 gevaarherkenningsvragen moet je er minimaal 13 goed hebben. Het verkeersregels en verkeersinzicht bestaat in totaal uit 40 vragen en hier moet je er minimaal 35 van goed hebben.
Na het examen
Als je klaar bent met het examen krijg je direct de uitslag. Op je scherm zie je een hand met een duim staan. Als je geslaagd bent zie je een duim omhoog en bij gezakt zie je een duim omlaag. Het is natuurlijk jammer als je gezakt bent maar het is verstandig om wel je fouten terug te kijken zodat je leer van je fouten.