Een SEO scan (search engine optimization scan) is een website analyse, die inzicht geeft hoe goed jouw website is ingericht om online vindbaar te zijn en te blijven in de betreffende zoekmachine. Een SEO scan, scant de website op verschillende punten. Daarnaast beschrijft het rapport in detail welke SEO-factoren verbeterd moeten worden.
Een SEO scan loopt de website na op verschillende punten. Tijdens een SEO scan wordt de website gecheckt of de paginatitels de perfecte lengte bevatten, de kopteksten zijn voorzien van H1, H2 en/of H3 en of de paginabeschrijvingen kloppen. Daarnaast wordt er gescand of de website geen ‘dode links’ bevatten. Dode links hebben een slechte invloed op de Google ranking. Tot slot laat een goede SEO scan zien hoeveel links van externe domeinen zijn opgenomen van verschillende websites op het internet. Deze gegevens helpen om de linkpositie van de website te optimaliseren. Door de linkpositie te optimaliseren, versterk je de autoriteit van een website.
Wat houdt een SEO check in?
Sommige bedrijven bieden een SEO scan aan als een standaarddocument, maar een SEO scan is geen standaarddocument. Door middel van een scan krijg je een document waarin staat hoe je website scoort op de SEO ranking factoren. Van de zoekwoorden die je inzet en de manier waarop de website is opgebouwd. Uit de analyse kan voorkomen dat je website traag is, dubbele content bevat enzovoorts. Het geeft een globale inzicht hoe de website er op dit moment voor staat. Aan de hand van deze scan weet een SEO bureau welke stappen zij kunnen ondernemen om de website beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten van Google. Een SEO scan analyseert drie factoren:
- On-page SEO factoren
- Off-page SEO factoren
- Techniek van de webpagina
Deze drie elementen vormen de basis van SEO. Een SEO specialist gaat deze elementen af en kijkt vervolgens waar verbetering kan plaatsvinden.
On-page factoren
On-page factoren omvatten alle factoren die op de website zichtbaar zijn. Men denkt bij on-page factoren alleen aan content, maar dat is niet alles. On-page factoren gaan dieper dan de content zelf op de webpagina. Andere factoren die invloed hebben op on-page optimalisatie zijn:
- Content
- CTR
- Gebruik van koppen (H1, H2, H3)
- Optimalisatie van meta descriptions en titels
- Websitestructuur
Off-page factoren
Off-page factoren zijn alle factoren die niet op de webpagina voorkomen. Deze factoren tellen mee voor een positief SEO effect. Een voorbeeld van een off-page factoren is Linkbuilding.
Het is een veelvoorkomende term in online marketing: linkbuilding. Maar wat houdt linkbuilding in? Het belangrijkste van linkbuilding is er voor om te zorgen dat links naar de eigen website geplaatst worden op andere relevante websites. Hiermee bouwt een webpagina meer autoriteit op en door middel van meer autoriteit wordt een webpagina belangrijker voor Google.
Techniek van de webpagina
De techniek van de website is van zeer belang voor de online vindbaarheid. Door middel van een goede techniek kan Google de webpagina beter indexeren. Het is dus belangrijk dat Google de techniek kan lezen. Factoren die invloed hebben op de techniek van de webpagina zijn:
- Laadtijd van de webpagina
- XML sitemap en robots.txt bestand
- Hosting van de webpagina
- Responsive design
- SSL certificering
Door deze factoren in kaart te brengen, bereik je een betere online vindbaarheid in de organische zoekresultaten van Google.